Wednesday, 4 January 2012

Pernah Buat Dosa ??? Segeralah bertaubat !!!

Views



Setiap daripada kita yg hidup di muka bumi ini tidak dapat lari dari melakukan kesilapan kerana kita tidak sempurna...kita bukanlah malaikat yg mempunyai keistimewaannya yg tersendiri...andai terasa diri telah melakukan kesilapan tidak kira kecil atau besar segeralah bertaubat kepada Allah...

Firman Allah yang bermaksud: “Sesungguhnya penerimaan taubat itu diterima oleh Allah hanya bagi orang yang melakukan kejahatan disebabkan (sifat) kejahilan, kemudian mereka segera bertaubat, maka (dengan adanya dua sebab itu) mereka diterima Allah taubatnya; dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.” (Surah al-Nisa’, ayat 17)

Tapi persoalannya sekarang ini...kita kadangkala insaf sekejap je...betul tak ??? pernah x kita fikir sebab apa ??? 
Di sini sy ingin kongsikan tips untuk mendapat kekuatan meninggalkan segala larangan atau pun maksiat...tips ini sy dapat semasa menonton rancangan Al-Kuliyah


Kita mesti ada 5H :-


HATI mesti kuat untuk melawan nafsu dari melakukan larangan Allah..bagilah ubat pada hati kita ni...

HAMPIRI orang2 yg positif seperti orang2 surau@masjid...bercampurlah dengan mereka kerana ada pepatah mengatakan "seandainya kamu berkawan dengan penjual minyak wangi, nescaya walaupun kamu tidak mampu untuk membelinya, setidak-tidaknya kamu dapat merasai haruman bauan dari penjual minyak wangi itu".

HINDARI dari kawan2 yg negatif...elakkan lah bergaul dengan mereka kerana syaitan sentiasa ada untuk menyesatkan kita.

HAJAT untuk mencapai sesuatu matlamat...tekadkan dalam diri kita untuk menjadi seorang yg lebih baik.

HIJRAH untuk meninggalkan larangan & melakukan suruhanNya...tunaikan solat 5 waktu kerana solat merupakan senjata yg mengekang kita dari melakukan dosa.

Moga kita sama2 dapat manfaat dari perkongsian ini...kebetulan dah masuk tahun baru ni kan...berubah lah untuk kebaikan diri sendiri.





11 comments:

  1. time kasih atas pesanan dan peringatan.manusia mudah lpe.so,kna la selalu bertaubat walupon kte rse kte tak buat salah,tp kdg2 tnpa sedar kte dh terbuat kn.

    ReplyDelete
  2. Entry yg sangat berguna dan bermanfaat..terima kasih ^_^

    ReplyDelete
  3. Alhamdulilah...kerana ada sahabat sesama blog yg mengingat dan berpesan2 kepada kebaikan...moga Allah aje yang membalasnya...
    sesungguh kita tidak termasuk dalam kategori orang yang rugi..kan?..

    Wassalam...

    pls : kerana kita berpesan2 kepada kebaikan dan berpesan dengan kesabaran...

    ReplyDelete
  4. semoga kite sesama blogger sentiasa istiqamah dalam ingat mengingatkan k...

    Wassalam...

    ReplyDelete
  5. insyaAllah...moga dpt kebaikan bersama...

    ReplyDelete
  6. best quote pasal minyak wangi tu..:)
    yang penting hati kena betul2 istiqamah kan..

    ReplyDelete
  7. terima kasih =] entry yang sangat berguna =]

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...