Thursday, 8 December 2011

Meh Main Masak-Masak

Views

Salam sumer...
Aritu masa gi umah kakak terajin la plak dok kt dapur main masak2, so terhasil la kek batik ni...ehehee


Kek Batik


Meh sy nak kongsi resepi kek batik edisi sy punyer :)

Bahan-bahan

1 bungkus biskut marie (dipatah 2@3)
2 sudu besar butter
1/2 tin besar susu pekat
2 sudu besar serbuk milo
1/3 cawan air panas

Cara-cara

1) Masukkan butter ke dalam kuali - kacau hingga cair (gunakan api yg perlahan)

2) Masukkan pula susu pekat - kacau hingga rata

3) Masukkan serbuk milo - kacau lg 

4) Tuangkan air panas pula - kacau hingga sebati

5) Masukkan pula biskut marie ke dalam bahan td & kacau lg sehingga semuanya sebati 

6) Tutup api & alihkan adunan td ke dalam bekas / loyang yg telah disapu butter

7) Tekan adunan td dalam bekas sehingga padat - gunakan plastik untuk menekan adunan supaya x melekat di tangan

8) Akhir sekali simpan kek batik tu dalam peti sejuk (1-2 jam)


Ok simple je kan...pastu dah bleh makan...tp kan sy punye kek ni x sempat nk dok lama dalam peti ais...nak tau sbb ape???sebabnya anak2 buah dah x sabar2 nak makan...bagi je la kan...sy x makan banyak pun...bukan sebab x sedap tau...sebab jadi kenyang & suka tengok anak2 buah makan kek batik ni :)

Ok selamat mencuba ye 

11 comments:

  1. husna pnah buat..tp ssunan dya x brapa mnajdi r..x cun..

    ReplyDelete
  2. sedapnye nampak...ade orang letak telur kan..tapi saya rasa x letak lagi ok kot..tapi cite rase masing2..saya paling suke bile kacau biskut mary dalam kualai tu,saya terus amik sikit2,,sedapnyeeeeeeeeeee

    ReplyDelete
  3. husna > biskut marie tu hancur sgt kot...patahkan 2@3 dh ok kot...nanti bila tekan dlm bekas lg dia hancur.

    teacher anis > hehee xtau la sdp ke x nya tp abis licin le...sy mmg x letak telur...ikut citarasa masing2...

    ReplyDelete
  4. wow sedapnyer..leleh air liur tgk hehe...
    mashi dh click semua iklan churp2 gadizs...
    ^_^
    kalau ada yang baru, jgn lupa bagi tahu ye..

    ReplyDelete
  5. Pergh ! Biskut batik too . Favourite too . :D

    ReplyDelete
  6. akak dulu selalu buat...sedap...teringat kembali..:)

    ReplyDelete
  7. WAH..
    SUSUNAN tu nmpak cm cantiq jerk..
    btw, thx for da recipe..
    nnti rasa cm nk try jerk... :)

    ReplyDelete
  8. sy suka kek batik nih.. sedap ;-)

    ReplyDelete
  9. uish... lama x mkn nih...sedap2.. :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...