Thursday, 5 April 2012

Ada CINTA Dalam BISMILLAH

Views




Bismillahirrohmannirohim
(Dengan menyebut Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang)

BISMILLAH satu kalimat yang tidak asing bagi seorang muslim.  BISMILLAH  diucapkan ketika akan memulai setiap perkara yang bermanfaat. Rasulullah bersabda, "Setiap perkara yang tidak dimulai dengan  BISMILLAH  (dalam riwayat lain: dengan mengingati Allah), maka amalan tersebut terputus (kurang) keberkahan-Nya."
Mari kita sama-sama lihat kelebihan yang ada pada kalimat ini...

1. Yang pertama ditulis Qalam adalah BISMILLAH. Maka apabila kamu menulis sesuatu, maka tulislah BISMILLAH pada awalnya kerana BISMILLAH tertulis pada setiap wahyu yang Allah turunkan kepada Jibrail.

2. "BISMILLAH untukmu dan umahmu, suruhlah mereka apabila memohon sesuatu dengan BISMILLAH. Aku tidak akan meninggalkannya sekejap mata pun sejak BISMILLAH diturunkan kepada Adam." (Hadith Qudsi).


3. Tatkala BISMILLAH diturunkan ke dunia, maka semua awan berlari ke arah barat, angin terdiam, air laut bergelora, mendengarkan seluruh binatang dan terlempar semua syaitan.

4. Demi Allah dan keagunganNya, tidaklah BISMILLAH itu dibacakan pada orang sakit melainkan menjadi ubat untuknya dan tidaklah BISMILLAH dibacakan di atas sesuatu melainkan Allah beri berkat ke atasnya.

5. Barangsiapa yang ingin hidup bahagia dan mati syahid, maka bacalah BISMILLAH setiap kali memulakan sesuatu perkara yang baik.

6. Jumlah huruf dalam BISMILLAH ada 19 huruf dan malaikat penjaga neraka ada 19 (QS.AL Muddatsir:30). Ibnu Mas'ud berkata: "Sesiapa yang ingin Allah selamatkan dari 19 malaikat penjaga neraka maka bacalah BISMILLAH 19 kali setiap hari."

7. Tiap huruf BISMILLAH ada JUNNAH (penjaga/khadam) hingga tiap huruf berkata, "Siapa yang membaca BISMILLAH maka kamilah kekuatannya dan kamilah kehebatannya."

8. Barangsiapa yang memuliakan tulisan BISMILLAH nescaya Allah akan mengangkat namanya di Syurga yang sangat tinggi dan diampunkan segala dosa kedua orang tuanya.

9. Barangsiapa yang membaca BISMILLAH maka akan bertasbihlah segala gunung kepadanya.

10. Barangsiapa yang membaca BISMILLAH sebanyak 21 kali ketika hendak tidur, maka akan terpelihara dari gangguan syaitan, kecurian, kebakaran, maut mendadak dan bala.

11. Barangsiapa yang membaca sebanyak 50 kali di hadapan orang yang zalim, hinalah dan masuk ketakutan dalam hati si zalim serta naiklah keberanian dan kehebatan kepada si pembaca.

Perkongsian untuk yang masih tidak mengetahui hal ini dan kepada yang sudah sedia maklum moga ia akan menguatkan lagi memori dalam fikiran kita...
Selamat beramal (^_^)


Kata Hatiku : Hanya dengan menyebut satu kalimah sahaja Allah memberikan pelbagai ganjaran kepada kita...rugi kalau kita tak amalkan...


28 comments:

  1. bismillah..hehhe

    apa kabar org kampung...

    ReplyDelete
  2. Dimulakan dengan bismillah :)

    ReplyDelete
  3. Bismillahirrahmanirrahim.. Terima kasih atas perkongsian ini. Sangat bermanfaat buat kami.. ^_^

    ReplyDelete
  4. Assalammualaikum akak.

    Terima kasih berkongsi..ada manfaat yang diketahui, ada yg tidak.. :)

    Tapi, kita tak paham no 3 tu.. mendengarkan seluruh binatang? kurg paham. huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam....dr pemahaman akak mksudnya seluruh binatang dengar semasa kalimat BISMILLAH itu diturunkan...kalau ada sesiapa yg lebih tahu maksudnya blh share kan di sini...

      Delete
  5. sebab tu orang selalu pesan nak buat ape2 mulekan dengan bismillah..Thankz for sharing. :)

    ReplyDelete
  6. di mulakan dengan bismillah..di sudahi dengan alhamdulillah.. :)

    setakat ni, alhamdulillah, nur masih memulakan sesuatu dengan kalam ALLAH ini.. :)

    ReplyDelete
  7. dimulakan dengan BISMILLAH disuddahi dengan ALHAMDULILLAH. begitulah sehari dalam hidup kita, mudah mudahan diberkati Allah //lagu Raihan ;) thanks for sharing

    ReplyDelete
  8. MasyaAllah baru tahu..tq for sharing :)

    ReplyDelete
  9. subhanallah...allahuakbar

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum.. sgt bmanfaat, pernah dgr arwah tok ayah ckp, mulakan sesuatu kerja dgn Bismillah, pahala dpt, kekuatan pun dpt.. terima kasih kongsi..(^_^)

    ReplyDelete
  11. bismillah tu sgt penting dlm apa jua pkara =p

    ReplyDelete
  12. alhamdulillah..nice sharing akak..;-)

    ReplyDelete
  13. Nur add akak dekat FB..
    jgn marah ye..

    ReplyDelete
  14. asalam..
    Sejur rasa hati membaca kalimah ini. Syukran entry terbaik ni. ada hikmah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. subhanallah..semakin bersemangat nak baca bismillah lepas baca entri ini :)

      saya suka..terima kasih atas perkongsian yang baik ini dear :)

      Delete
  15. entry-entry macam nih..
    cam biasa lah..
    nak share yek..

    :)

    ReplyDelete
  16. Bismillah...nice info,tq for sharing.

    ReplyDelete
  17. besar dan banyak betul fadhilat bismillah ni kan.nice sharing cik M@W@R.hehehe

    ReplyDelete
  18. perkongsian ilmu yg sgt bermanfaat. kdg2 terlupa. tq atas peringatan. :)

    ReplyDelete
  19. besarkan nilai bismillah. nak berkongsi jugak pasal bismillah. ;)

    farizafairuz.blogspot.com/2011/11/fattabiouni-basmallah.html

    ReplyDelete
  20. Thanks for info
    Saya dah copy tadi nak kasi kawan ...

    ReplyDelete
  21. banyaknya khaifiat Bismillah kan.. Insya Allah, akan sentiasa amalkannya...thanks info

    ReplyDelete
  22. Betapa sayangnya Allah kat kita..

    Allah itu Maha Pemurah. :-))

    Anyway, nice sharinglah! Terima kasih sebab sudi share! :)

    ReplyDelete
  23. Betapa sayangnya Allah akan hambaNya..

    Allah itu Maha Pemurah.. :-))

    Anyway, nice sharinglah! :) Terima kasih sebab sudi share! :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...