Thursday, 26 April 2012

Siapa Aku Di Depan Tuhanku ???

Views


Subuhnya
di mana aku berada masih enak dalam kelambu rindu...sambil berpoya-poya dengan waktu...masa bagaikan menderu langkah tiada arah tuju...fikiran terus bercelaru...terlupa aku semakin dihujung waktu...siapa aku di depan Tuhan ku???

Zohornya
aku lebih memikirkan kelaparan kehausan dan rehatku...aku lebih mementingkan tuntutan jawatanku...aku bertolak ansur dengan waktu...aku gembira membilang keuntungan...aku terlupa betapa besar kerugian jika aku mengadaikan sebuah ketaatan...siapa aku di depan Tuhan ku???

Asarnya
aku lupa warna masa cepat berubah...bagaikan ditolak-tolak...aku masih dengan secawan kopiku...terlupa panas tidak dihujung kepala...aku masih bercerita tentang si Tuah yang setia dan si Jebat yang derhaka...siapa aku di depan Tuhan ku???

Maghribnya
aku melihat warna malam...tetapi aku masih berligar di sebalik tabirnya...mencari sisa-sisa keseronokan...tidak terasa ruang masa yang singkat...jalan yang bertongkat-tongkat...ruginya bertingkat-tingkat...siapa aku di depan Tuhan ku???

Isyaknya
kerana masanya yang panjang...aku membiarkan penat menghimpit dadaku...aku membiarkan kelesuan mengangguku...aku rela terlena sambil menarik selimut biru...bercumbu-cumbu dengan waktuku...siapa aku di depan Tuhan ku???

Kini aku menjadi tertanya-tanya...sampai bila aku akan melambatkan sujudku...apabila azan berkumandang lagi...aku tidak akan membiarkan Masjid menjadi sepi kerana di hujung hidup ada mati...bagaimana jenazah akan dibawa sembahyang di sini jika ruangku dibiarkan kosong jika wajahku menjadi asing pada mentari dan juga bintang-bintang.


Artikel ni saya share dari FB...mari jenguk entri ni untuk membuatkan kita menjadi lebih insaf lagi...moga ada manfaat bersama...



Kata Hatiku : Terkadang terleka juga...

** Saya ada masalah nak BW...dah tinggalkan jejak tapi tengok kat shoutbox tak keluar...huhuu camane nak buat tu?


14 comments:

  1. hanya kita dapat menilai diri kita di depan Maha Esa..cukupkah kita beribadat padaNya..moga Allah merahmati kita semua...

    ReplyDelete
  2. termotivated baca entry ne kak..thx..sharing is caring is loving..(^_^)

    ReplyDelete
  3. serius insaf pas baca ni..thanx mengingatkan :)

    ReplyDelete
  4. terkadang pernah jugak terleka.

    ReplyDelete
  5. maaf, dah lama tak jenguk membe2 GSF, busy sgt skrg...

    ReplyDelete
  6. entry sangat baik ya, teruskan agar ada manfaat kepada umum

    ReplyDelete
  7. terpana dengan kata2 di atas..siapa nur di depan Tuhan.? kerdilnya diri...
    terima kaseh buat nur bermunasabah diri dgn entry ni.. :)

    ReplyDelete
  8. time kasih atas perkongsian....

    ReplyDelete
  9. saya selalu lalai dan leka.

    ReplyDelete
  10. linda pun kdg2 lalai juga...

    ReplyDelete
  11. semoga solat saye sentiasa dterima Allah...insyaAllah :)

    ReplyDelete
  12. peringatan untuk kita kan

    ReplyDelete
  13. terima kasih utk perkongsian ni...
    psl x leh tinggalkan jejak tu, kwn deqla pun kena cam tu semlm...dye bgtau tp deqla x dpt nk tlg...x pakar la dear..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...