Friday, 30 March 2012

10 Fakta Menarik Tentang Kelahiran

Views






Sesungguhnya pengalaman orang bersalin ni lain2...ada yg diberi laluan mudah, tak kurang juga yg diuji dengan kesakitan...yg pasti mereka yg telah bergelar 'Umi', 'Ibu', 'Mama', 'Mak', 'Mek' sudah merasai dan mengalaminya...dan selepas itulah kita akan berfikir begitulah sakitnya saat ibu kita melahirkan kita...oleh itu, berbuat baik lah kepada ibu yg telah bergadai nyawa nak melahirkan kita ke muka bumi ini...Di sini sy kongsikan fakta tentang kelahiran...marilah kita lihat dengan mata hati kita (*_*)



1. Hanya 5% bayi yang lahir pada tarikh EDD (Estimated Due Date) mereka. Kebanyakannya lahir antara minggu ke 37 dan 42 kehamilan.

2. Sehingga bersalin, rahim ibu akan mengembang 500 kali ganda dari saiz normal untuk menampung kandungannya.

3. Purata darah yang hilang melalui proses kelahiran normal adalah 500ml.

4. 80% wanita mengalami sindrom "Baby Blues" semasa minggu terawal selepas bersalin disebabkan oleh perubahan hormon badan.

5. Hanya 1 daripada 10 wanita mengalami pecah air ketuban sebelum proses bersalin bermula. Kebanyakan wanita hanya akan mengalaminya apabila mereka telah bersedia untuk meneran keluar bayi.

6. Badan manusia hanya mampu menanggung kesakitan sehingga 45 Del. Tetapi semasa bersalin ibu akan mengalami sehingga 57 Del yang bersamaan dengan 20 tulang dipatahkan serentak.

7. Apabila seorang ibu mula sakit hendak bersalin, tercatatlah pahala jihad baginya.

8. Apabila seorang ibu melahirkan anak, terhapuslah dosa-dosa lepas bagi wanita itu.

9. Ibu bersalin akan dapat pahala 70 tahun solat dan puasa.

10. Setiap kesakitan pada satu uratnya, Allah hadiahkan pahala menunaikan haji.


Ya Allah...lihat la betapa Allah itu maha pengasih & penyayang sifatnya...setelah diberinya kesakitan, dihadiahkan pula dengan pahala...bersyukurlah sekiranya kita bergelar wanita...kerana nikmat itu Allah berikan kepada kita, tidak kepada lelaki...                                       



Kata Hatiku : Moga ibu2 di dunia ini sentiasa di bawah lindunganNya...

Sumber : Facebook

47 comments:

  1. salam..
    bergitu besar keistimewaan wanita dalam Islam..walaupun ada yang mengatakan wanita dalam islam ditindas dan diperhamba...

    ReplyDelete
  2. yg no 5 tu.. i dulu rasa pecah ketuban dulu siap basah dalam kete otw nak pi sepital.. haha..

    ReplyDelete
  3. hurmm , wanita nih memang bertuah , sbb , pengorbanan mereka ini tiada bandingan ,

    ReplyDelete
  4. Ya Allah, beruntungnye jadi wanita..walaupun bersalin itu sakit tapi kite seolah2 berjihad dan sakit tu jugak yg menghapus dosa kite..

    ReplyDelete
  5. Salam kenal dari group segar Follower..

    Saya dulu pon dah rase yg no 5 tu...

    ReplyDelete
  6. sggh besar pengorbanan seorg ibu...hana minta copy ya

    ReplyDelete
  7. tu lah sebabnya saya nak mengandung lagi...uwaaaaaaaa...

    eh, sayalah yg no 5 tuh..hehhe

    ReplyDelete
  8. as salam...

    nice entry+info.. jadi x sabar nk ade baby, walhal lum nikah.. heee~~ ^^,

    ReplyDelete
  9. sebab tu... berbakti dan hargai jasa seorg ibu tu...

    ReplyDelete
  10. mudahnya seorg wanita itu memperolehi pahala...

    http://pinkpurplemerah.blogspot.com/

    follow sini..

    ReplyDelete
  11. subhanaALLAH...! besarnya pahasal wanita yg mlahirkan anak.. :)

    ReplyDelete
  12. teringat pulak pengalaman bersalin..
    :)

    ReplyDelete
  13. Fuyyooo banyak nye pahala si ibu :)

    ReplyDelete
  14. wahh..tak sabar nk jadi ibu..(^_^)

    ReplyDelete
  15. nice entry! :) terima kasih, salam ziarah kembali:)

    ReplyDelete
  16. tq for sharing.byk info menarik baru tahu.

    ReplyDelete
  17. ayu baca ni trus trsa btapa sshnya mak kita hndk mlhirkan kita.n kdg2 kita plk trtgi suara atau marah pdanya..

    ReplyDelete
  18. nice entry! :)terharu...begitu besar pengorbanan seorg ibu..
    btw, tkot nyerr mghadapi saat itu...

    ReplyDelete
  19. beruntung dilahirkan sebagai wanita.. :) suka entry nie..

    ReplyDelete
  20. Mmg indah..tp sy blum berpengalaman lg utk merasa detik ini

    ReplyDelete
  21. tabik spring buat semua wanita...ibu2..yg telah melahirkan zuriat di dunia ini

    ReplyDelete
  22. Assalamualaikum kak.sht?
    wa..thanx byk2 atas maklumat ni..
    saya sayang mak sy :)

    ReplyDelete
  23. Lana harap, lana berpeluang melalui pengalaman ni satu hri nanti. Takut tu memang ada, tapi sbg wanita, itu lumrah kan :)

    ReplyDelete
  24. subhanallah betapa kuat dan beruntungnya wanita:)

    ReplyDelete
  25. selamat datang ke group seGar follower dear:)

    ReplyDelete
  26. betapa besar pengorbanan insan bgelar wanita :)

    kita harus bersyukur dilahirkan sebagai seorang wanita

    ReplyDelete
  27. nice nice entry...
    cendol sayang mak !!!
    btw,slmt dtg ke group segar follower!!
    cendol pun dah follow kamu :D
    salam ukhwah

    ReplyDelete
  28. ermm..sbb tu lah syurga d bwh kaki ibu kan =p


    btw..welcome to the group,ai singgah cni =p

    ReplyDelete
  29. ramai wanita yang tak menyedari kelebihan yang mereka miliki..malah berusaha keras untuk tidak mangandung lg..betol x?

    ReplyDelete
  30. thanks utk info nie...even zyra still muda,,tp teringin nak ase pengalaman tu semua..ske sgt gan baby..n bangga jd sorg GURL:)

    ReplyDelete
  31. Tu sebabnya syurga itu di bawah tapak kaki ibu...kalau dua hari tidak menalipon ibu yang sudah tua pun sudah dianggap derhaka apalagi yang langsing tidak mempedulikan ibu bertahun lamanye...

    ReplyDelete
  32. subhanallah...besar ganjaran yg diterimakan...moga2 saya diberi peluang itu :)

    ReplyDelete
  33. thanks for sharing.. good info.

    ReplyDelete
  34. Subhanallah.. besarnya pengorbanan seorg ibu kan..

    ReplyDelete
  35. memang betol tu..sakit ketika melahirkan baby tidak tergambar sebenarnya..

    ReplyDelete
  36. bagus info ni.......syukur dilahirkan sebagai wanita dan juga boleh melhirkan.walaupun sakit tapi pengalamn tu sangat indah..

    ReplyDelete
  37. Kesakitan yang di balas dengan ganjaran yang begitu hebat...sungguh beruntung seorang isteri...

    ReplyDelete
  38. info menarik.. berpeluang melalui saat itu, Syukur Alhamdulillah.
    Dieyna dah lancarkan GA, jom bertindak Wardah-Persona GA Fever

    ReplyDelete
  39. saya bersyukur menjd sorang wanita dan sorang isteri..doakan saye mnjadi sorang ibu :)

    ReplyDelete
  40. deqla berharap deqla akn dpt merasai saat2 ini... teringinnn.... :)

    ReplyDelete
  41. no 5 tu betullah..sepanjang 6 kelahiran saya,semuanya doktor yang pecahkan air ketuban...tak merasa air ketuban pecah sendiri..

    ReplyDelete
  42. besar pengorbanan seorang wanita :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...