Monday, 26 March 2012

Jangan Bersedih...Inilah Jalan Untuk Bahagia

Views


 

Anda sedang sedih ke??? 
Kalau ye, teruskan membaca sehingga tamat...


1) Sedarilah bahawa jika anda tidak hidup hanya dalam batasan hari ini saja, maka akan terpecahlah fikiran anda, akan kacau semua urusan dan akan semakin menggunung kesedihan dan kegundahan diri anda. Inilah makna sabda Rasulullah : "Jika pagi tiba, janganlah menunggu petang; dan jika petang tiba, janganlah menunggu hingga waktu pagi."

2) Lupakan masa lalu dan semua yang pernah terjadi, kerana perhatian yang terpaku pada yang telah lewat dan selesai merupakan kebodohan dan kegilaan.

3) Jangan menyibukkan diri dengan masa depan, sebab ia masih berada di alam ghaib. Jangan fikirkan hingga ia datang dengan sendirinya.

4) Jangan mudah tergoncang oleh kritikan. Jadilah orang yang teguh pendirian dan sedarilah bahawa kritikan itu akan mengangkat harga diri anda setara dengan kritikan tersebut.

5) Beriman kepada Allah dan beramal soleh adalah kehidupan yang baik dan bahagia.

6) Barangsiapa menginginkan ketenangan, keteduhan dan kesenangan, maka dia harus berzikir kepada Allah.

7) Hamba harus menyedari bahawa segala sesuatu berdasarkan ketentuan qada' dan qadar.

8) Jangan menunggu terima kasih dari orang lain.

9) Persiapkan diri anda untuk menerima kemungkinan terburuk.

10) Kemungkinan yang terjadi itu ada baiknya untuk diri anda.

11) Semua qada' bagi seorang muslim baik adanya.

12) Berfikirlah tentang nikmat, lalu bersyukur.

13) Anda dengan semua yang ada pada diri anda sudah lebih banyak daripada yang dimiliki orang lain.

14) Yakinlah, dari waktu ke wakut selalu saja ada jalan keluar.

15) Yakinlah, dengan musibah hati akan tergerak untuk berdoa.

16) Musibah itu akan menajamkan nurani dan menguatkan hati.

17) Sesungguhnya setelah kesulitan itu akan anda kemudahan.

18) Jangan pernah hancur hanya kerana perkara-perkara yang remeh-temeh.

19) Sesungguhnya Rabb itu Maha Luas ampunan-Nya


Dah habis baca ??? Jangan sedih-sedih lagi ye (cakap kat diri sediri juga ni)...perkongsian ilmu dari Facebook...moga ada manfaatnya...


Kata hatiku : Memang ada kalaya mengenang nasib diri & akhirnya gugur air mata...moga diri ini terus tabah dengan segala dugaan yg datang...

19 comments:

  1. perkongsian yg baik..thankz. Kadang2 manusia ni memang terlalu banyak ikut perasaan sgt...saya pon kadang2 mcm tu..hehe

    ReplyDelete
  2. PERKONGSIAN YG SGT BERMAKNA..TERIMA KASIH KPD TUAN TANAH...

    ReplyDelete
  3. Terima kasih atas perkongsian... :)

    ReplyDelete
  4. Perkongsian yang menarik dan berhikmah...so jgn sedih2...hadapilah hari mendatang dengan tabah...k

    Wassalam....

    ReplyDelete
  5. Disebalik air mata, pasti akan datang senyuman :)

    ReplyDelete
  6. jangan bersedih lagi!! thnx atas perkongsian, sekarang sy tak sedih dah! ;)

    ReplyDelete
  7. kadang-kadang kena juga sedih sebab hati ni sensitif skit... huhuhu

    ReplyDelete
  8. terima kaseh akak..sudi berkgsi.. :)
    sy sedang bersiap sedia menerima segala berita..
    moga di permudahkan segala urusanNYA..

    ReplyDelete
  9. tkasih sharing..xkan sdh2 lagi :)

    ReplyDelete
  10. perkongsian yg terbaik la kak. terima kasih :)

    ReplyDelete
  11. Perkongsian yang ama baik..kadang2 bila kit asedih kit alupa segalanya..bila dapat entri macam ni..bagus gak

    ReplyDelete
  12. Salam..thanx.. :) entri ni bgs sgt3..
    Redalah kesedihan bila baca entri ni :)

    ReplyDelete
  13. rehda & ikhlas kan semua yg jadi..:))

    ReplyDelete
  14. bestla tips nii .. ,, insyaallah faizah akan mgamalkanye :))

    ReplyDelete
  15. btul jgk tu..sy suka yg no3.tp kdg2 sy jd yg no.2..xtau knape..kna Istighfar byk2..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...